In 2024 waren er in totaal 19 nominaties, verdeeld over 4 categorieën:

Categorie ‘Verbetering klantbeleving’

Een initiatief of project dat de dienstverlening aan reizigers direct merkbaar voor hen verbetert.

Winnaar: Was Machinisten

Jeroen Mulders, Ernst Bolder, Piet de Boer, Rob Klok, Michel Sjieuw A Joen

Deze 5 machinisten hebben zelf het initiatief genomen om opgeleid te worden voor het wasproces in de WGM en het bedienen van de loc DH 700.

Hierdoor zijn ze als RET machinist ook bevoegd om treinen te wassen in de treinwasinstallatie van de Watergraafsmeer. Ze doen regelmatig dienst en wassen dan de treinen voor onze klanten en voor een betere zichtbaarheid van de treinen.

Prijs Tijd deal

Pricing Team NS

Treinen rijden de gehele dag door en de bezetting van de trein is niet altijd gelijk (spits vs. dal). Hoe kun je een reiziger verleiden om de trein te nemen op een moment dat de drukte laag is. Door NS PrijsTijd Deal kunnen reizigers met een flinke korting (tot 60% goedkoper) een reis maken door een specifiek traject of tijdsvak te kiezen. Met NS PrijsTijd Deal verleiden we de reiziger om een bewustere keuze te maken dankzij een hoge korting, hierdoor is de verleiding om de trein vs. de auto te nemen groter.

Posifiets

Jipke van ’t Veen (NS Stations, Patricia Kleijn (NS Groep), Robert Yallop (NS Stations), Elvira van der Vis (NS Groep), Rob Sluijsmans (NS Stations), Dieke Damstra (ProRail)

De maaiveldfietsenstallingen (onbemenst/onbewaakt) bij stations kent veel verrommeling door weesfietsen- en wrakken en gebrek aan handhaving door Gemeenten. Gemeenten komen op veel plekken hun APV* verplichting niet na om diverse redenen. Hierdoor zijn er onvoldoende fietsparkeerplekken, leidt dit tot onveilige situaties en zorgt voor een onaantrekkelijk ontvangstdomein. Een brainstormsessie heeft tot #posifiets geleid; een gezamenlijke positieve campagne met ProRail, NS Stations en Gemeenten met als doel het schoon, heel en veilig maken van de maaiveldfietsenstalling. #Posifiets is op 8 stations uitgerold in september. Daarnaast zijn een aantal weesfietsen- en wrakken opgeknapt en verstrekt aan een goed doel gekozen door de deelnemende gemeente.

*Algemene Plaatselijke Verordening: De APV is een wet die de gemeentelijke regels over openbare orde en veiligheid bevat

Tag Treindienst

Mark Hoek, Charlie Mulder, Danny Vos

Een groep ‘nieuwe’ medewerkers die met elkaar invulling geven aan de provinciale concessie. Nu halverwege de concessie zien we in de cijfers terug dat dit ‘uniek’ is.

Categorie ‘Prestatieverbetering op het spoor’

Een initiatief of project dat heeft geleid tot verbetering aan het spoor of in de spooromgeving. Het gaat hierbij om vaak meer technische innovaties.

Winnaar: Inzet railwegvoertuig (Unimog) voor wegslepen gestrande reizigerstreinen

Andrea Langerak, Peter Damen en Eline Reinders (ProRail) en Annelies van Unen (NS)

Genomineerden hebben een langdurig project uitgevoerd dat heeft geleid tot de inzet van een railwegvoertuig waarmee gestrande reizigerstreinen – met reizigers erin! – kunnen worden weggesleept. Bij specifieke gestrande treinen als gevolg van bijvoorbeeld een defecte bovenleiding kan het voertuig over de weg worden aangevoerd om in de nabijheid van de defecte trein in te sporen om naar de trein te rijden en daar te koppelen en weg te slepen. Door de inzet van het railwegvoertuig (de Unimog) kunnen reizigerstreinen van de baan worden gehaald en naar de eerst volgende plek waar de trein zelfstandig verder kan of (indien trein defect) naar de een plek waar de trein niet meer in de weg staat. Hiermee wordt de stremming sneller opgeheven en kan het treinverkeer eerder worden hervat.

Inspectie Monumentale perronkap station Haarlem door drone team

Drone team NS Stations – Remco Bunder/Sep Schetters

In het kader van het project APK (Aanpak perronkappen) worden in opdracht van ProRail alle overkappingen geïnspecteerd op constructieve veiligheid, hierbij is bijzondere aandacht voor de vooroorlogse staalconstructies. Hierbij was een bijzondere uitdaging bij de sporenkappen van station Haarlem. Door de situering dicht op de infra, is de constructie niet te benaderen en te inspecteren zonder: langdurige buitendienststellingen, ingrijpende spanningsloosstellingen, inzet van zwaar materieel en veel overlast voor reizigers.

Voor deze klus is een speciaal ontwikkelde inspectiedrone uit Zwitserland ingezet, die m.g.v. lidar-technologie, veilig onder de kap kon vliegen om zo de constructie te inspecteren. Daarbij hebben reizigers geen enkele hinder ondervonden.

Team DICE van ProductGroep IT (IBIS)

Met de IBIS (InBedrijfstellings-muur IT Systemen) is NSTM in staat om treinen met gewijzigde of nieuwe IT-systemen zoals het camerasysteem, reisinformatie of diagnose, sneller en bewezen goed functionerend in dienst te stellen.

Data gedreven Logistiek Emplacementen (Botlek)

Tamara van Veen, Simone Merckel, Elisa Alvarez, Andreas Furch, Paul Kootwijk, Tijs Huisman, Johan Schaap

Het project behelst het plaatsen van onbedrade wielpassage sensoren in de rails in Niet Centraal Bediende Gebieden (NCBGs). Op deze manier komt informatie beschikbaar over het gebruik van deze NCBG infrastructuur en kan deze infrastructuur efficiënter worden verdeeld en benut.

In de volgende fase zal de toevoeging van camera’s ervoor zorgen dat wagennummers uitgelezen kunnen worden waardoor duidelijk wordt welke lading zich waar bevindt. Uiteindelijk zal het hierdoor mogelijk worden om wagenladinginformatie (bijv. gevaarlijke stoffen) automatisch in te lezen in ProRail systemen.

Team Gifvrije onkruid­bestrijding op schouwpaden

Marjolein Evers, Kees-Jan Vermeulen, Jeff Diks, Pepe Gomez Berenguer

Vanuit de duurzaamheidsdeal “gifvrije onkruidbestrijding” is een afdeling overstijgend team ontstaan dat invulling geeft aan de gemaakte afspraak met het ministerie om te stoppen met chemische onkruidbestrijding. De teamleden zijn Marjolein van AM Techniek (projectleider), Kees-Jan van LJV (bodemspecialist), Jeff van AM Techniek (systemspecialist flora) en Pepe van Projecten (projectplanner met knowhow van chemie).

Categorie ‘Medewerker van het jaar’

Een medewerker die een langdurige uitzonderlijke inzet en herkenbaar resultaat heeft laten zien.

In de beoordeling wordt meegewogen in hoeverre de medewerker de inzet en prestaties over eerdere jaren ook heeft geleverd. De prijs wordt weliswaar jaarlijks toegekend maar mag ook gezien worden als een soort oeuvreprijs.

Winnaar: Joost Nagtzaam

Joost is de verpersoonlijking van het woord klantgedreven. In zijn lange loopbaan bij NS (inmiddels ruim 35 jaar) is dat wat hem steeds drijft: het altijd zoeken naar manieren om het voor de klant beter te maken, zonder het bedrijfsbelang uit het oog te verliezen. Met die insteek, en zijn niet aflatende energie en enthousiasme, realiseert hij al jarenlang keer op keer belangrijke verbeteringen. In zijn rol als adviseur toegankelijkheid de afgelopen 8 jaar is hij dan ook uitstekend op zijn plek. Met als meest recente resultaat het realiseren van NS Reisassistentie voor klanten met een beperking op alle HRN stations waar NS stopt. Een mijlpaal voor toegankelijkheid van het OV.

Henriette Mulder

Bij S&O zijn we bezig met verzuim-specialisten binnen de Teammanager teams. Henriette heeft dit opgepakt en het voortouw genomen. Soms was het lastig, omdat de casuïstiek best lastig en zwaar kan zijn. Ze heeft een groot deel van de verzuimdossiers opgepakt en we zien hier echt een flinke daling in verzuim binnen Alkmaar.

Jeroen Vonk

Bevlogen vakspecialist op het gebied van bovenleiding en draagconstructie. Naast zijn vakkennis ook erg betrokken bij het verbeteren van technische uitvragen richting ingenieursbureaus en aannemers, waardoor de kwaliteit van ontwerp en gerealiseerde infra omhoog zal gaan.

Anne Nynke Blok

Anne-Nynke is gebiedsmanager Dagelijkse Operatie bij ProRail voor de gebieden Rijn & Gouwe en Den Haag. Dat betekent dat ze verantwoordelijk is voor het onderhoud en storingsherstel in die gebieden door Prestatie Gericht Onderhoudscontracten(PGO) en Meer Natuur in de Berm (MNIB) contracten te beheren. Ze stuurt een team aan van 13 mensen bestaande uit inspecteurs, operationeel managers en hoofdtoetsers. Anne-Nynke is onderdeel van het managementteam van de afdeling Dagelijkse Operatie van Asset Management. Anne-Nynke werkt sinds 2018 bij ProRail, is begonnen als trainee en heeft ook bij de afdeling Capaciteitsmanagement gewerkt.

Dirk Klooster

Dickie is werkzaam als Ploegleider in Zwolle (ProRail Incidentenbestrijding VL) en dit jaar 40 jaar in dienst van het spoor. Hij is positief, vrolijk, enthousiast en zet na al die jaren nog steeds elke dag zijn beste beentje voor. Kenmerkend is hoe hij elke dag stipt om 12:00 iedereen aan tafel roept ‘éééten!’. Hij onderhoudt warme contacten met verschillende ketenpartners en zorgt zo voor een optimale samenwerking in het verlagen van klanthinder en het voorkomen en verzachten van de impact van verstoringen. Als ontspanning fiets hij na het werk graag een rondje op zijn racefiets.

Categorie ‘Team van het jaar’

Een team, bestaande uit 3 of meer personen van verschillende (onder)delen van de keten binnen NS en/of ProRail, die gezamenlijk zichtbaar resultaat hebben behaald.

Winnaar: Meer Natuur in de Berm Programmateam

Just Ruitenberg, Toos Verkruijsse Zandstra, Ron Bijl, Floortje Aldershoff, Freddy Jansen, Loek Pos, Erwin Jansen, John Straathof, Saskia Kwint, Joost Mimpen, Michel van den Bogaert, Mirrel Gerver, Violeta Frenko, Johan Pruim, Erik Peul, Mariette van Rooij

Het Programmateam Meer Natuur in de Berm (MNIB) heeft met haar enthousiaste en doortastende inzet succesvol (voor het eerst!) duurzaam spoorbermbeheer van papier naar uitvoering gebracht.

Het Programmateam werkt in opdracht van het cluster Assetmanagement (AM) en bestaat uit leden van de clusters AM, procurement en LJV. Het integraal Programmateam heeft de afgelopen 3 jaar nauw samengewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw onderhoudscontract voor duurzaam spoorbermbeheer. Deze nieuwe contracten zijn een innovatie voor ProRail en alle leden in het team hebben zich écht ondergedompeld in de nieuwe wereld van ecologisch bermbeheer om met elkaar tot een goed product te komen.

Insourcen medewerkers fietsenstalling

NS Stations, OR, HR en IT

Het multidisciplinaire team bestaande uit medewerkers van NS Stations, HR, OR NS Stations, communicatie en IT heeft er onder veel tijdsdruk en met de nodige onverwachte uitdagingen voor gezorgd dat de mensen die in de fietsenstallingen en OV-fiets reparatie hubs werken goed in dienst zijn gekomen bij NS per 1 oktober 2023. 

Programmateam Bevers & Dassen

Corné van Doorne, Michel van den Bogaert, Franka van Brakel, Peter Klaver, Folkert Volbeda, Suzanne Boers, Roland van Veen en Aurelia Riccio

Het programma “Dassen en Bevers” is opgezet door ProRail om grip te krijgen op het probleem van dassen- en bevergraverij. Het toenemende aantal graafwerkzaamheden van dassen en bevers heeft geleid tot verzakkingen en overlast voor het treinverkeer.

Het programma heeft als doel een planmatige en voorspelbare aanpak te ontwikkelen door te leren van eerdere ervaringen. Het richt zich op het beheersen en verminderen van de risico’s voor de spoorweginfrastructuur als gevolg van deze graverij.

Het programma start in 2024 een opleidingsprogramma waarin medewerkers binnen en buiten ProRail getraind worden op het herkennen en verklaren van sporen van dassen en bevers.

NS Recruitment

Claudia Zwitser, Antoinette Toonstra, Remon Melsert, Ronald Bleeker, Jurgen Wesseling, Lilian Vrolijk

Het recruitment team van NS heeft in 2023 maar liefst 5.400 vacatures ingevuld. Een enorm aantal, zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt.

Service Team Haarlem

Sjaak Vrenegoor, Peter van Breemen, en de 24 collega’s in hun team

Het Serviceteam Haarlem is een onderdeel van NSTM. De 24 monteurs gaan het hele land door om een enorme diversiteit aan onderhoud aan treinen te doen. Garantie, nazorg, ondersteunen OB’s, Software updates etc. Vrijwel altijd zonder extra onttrekking of logistieke bewegingen.