Genomineerd - Spoorverbinder(s) van het jaar - Nederlandse Spoorprijzen - Nieuwe UK Terminal op Amsterdam Centraal

Nieuwe UK Terminal op Amsterdam Centraal

Afdeling: NS en ProRail diverse onderdelen

Samenwerking en doorzettingsvermogen stonden centraal in de succesvolle realisatie van de nieuwe UK Terminal op Amsterdam Centraal. Medewerkers van NS en ProRail hebben, met ieder hun eigen expertise en verantwoordelijkheid, de handen ineengeslagen. Door intensieve afstemming en wederzijds begrip hebben zij individuele belangen ondergeschikt gemaakt aan het gezamenlijke doel: het exploitatietekort van de rechtstreekse Eurostar-dienst tot een minimum beperken. Dankzij hun vastberadenheid en snelheid in uitvoering, werd binnen slechts zeven maanden het begin van een nieuw tijdperk ingeluid. Vanaf 10 februari 2025 vertrekt de rechtstreekse trein naar Londen weer, terwijl de invloed op andere grote projecten zoals PHS en IJ-viaduct beperkt bleef. Zo bewijst deze samenwerking dat doorzetten en verbinden tot grootse resultaten leidt.


Genomineerd - Spoorverbinder(s) van het jaar - Nederlandse Spoorprijzen - Een Olympische prestatie van formaat

Een Olympische prestatie van formaat

Afdeling: NS-ProRail diverse afdelingen

Het project op Rotterdam Centraal rondom de Olympische Spelen in Parijs is een inspirerend staaltje teamwork en innovatie door NS Groep, NS Stations, NS International, ProRail en vele anderen. Dankzij slimme oplossingen en een minimale investering, is het gelukt om niet alleen de mobiliteit tussen Nederland en Parijs te optimaliseren, maar ook de Olympische sfeer tot leven te brengen, met Rotterdam Centraal als stralend middelpunt.

Het Olympisch gevoel is op vrijwel alle stations in het land voelbaar geworden, van de Eiffeltoren-decoraties in Rotterdam tot de populaire "Franse Weken" op de diverse overige stations in samenwerking met NS Retail. Door de Olympische Spelen verdubbelde de treinticketverkoop naar Parijs. Al die extra reizigers naar Parijs kregen door al deze inspanningen een 9+ervaring. Dit kwam tot uiting in prachtige scores voor de StationBelevingsMonitor. Een prachtig visitekaartje om te te laten zien dat duurzaam reizen dé manier is om naar bestemmingen zoals Parijs te reizen. Samen hebben ze laten zien dat Parijs bereiken betekent heel hard treinen!


Genomineerd - Spoorverbinder(s) van het jaar - Nederlandse Spoorprijzen - Operationeel Projectmanagement Amsterdam

Operationeel Project­management Amsterdam

Afdeling: ProRail-NS diverse afdelingen

Station Amsterdam Centraal ondergaat een grootschalige verbouwing, wat aanzienlijke veranderingen, zoals afgesloten perrons en tunnels, met zich meebrengt. De impact op reizigers en het beheer is te groot voor afzonderlijke benadering. Daarom is het team Operationeel Projectmanagement Amsterdam Centraal (OPM) opgericht, een samenwerking tussen ProRail en NS, om bouwfasen gezamenlijk aan te pakken en risico's vooraf te signaleren. Door geïntegreerde communicatie, worden problemen zoals sluitende winkels of onduidelijke looproutes snel opgelost. Het team past bewegwijzering razendsnel aan en zorgt voor overzichtelijke en veilige routes. Kundig crowdmanagement draagt bij aan efficiënte doorstroming van reizigers. OPM doorbreekt hokjes denken en denkt grensoverschrijdend, waardoor keuzes beter onderbouwd zijn en besluiten sneller genomen kunnen worden. Dit leidt tot een leefbaar, werkbaar en veilig station, ook tijdens verbouwingen. OPM verzekert dat Amsterdam Centraal een betrouwbaar knooppunt blijft, ondanks uitdagingen, door samenwerking en visie. Kies voor vooruitgang en gemak met OPM; ze maken het verschil voor reizigers en medewerkers door lef, visie en samenwerking!


Genomineerd - Spoorverbinder(s) van het jaar - Nederlandse Spoorprijzen - Werkgroep PTSS

Werkgroep PTSS

Afdeling: NS-HR

De Werkgroep PTSS is een waardevol initiatief binnen NS, gericht op het ondersteunen van collega's hun omgeving die PTSS hebben opgelopen door hun werk. Samen maken wij PTSS bespreekbaar en bieden we praktische ondersteuning. We organiseren bijeenkomsten waar ervaringsdeskundigen niet alleen een luisterend oor bieden, maar ook een weg naar de juiste hulp wanneer dat nodig is. Ons doel is dat elke medewerker zich gezien, gehoord, en gesteund voelt. We streven naar een cultuur waarin iedereen zich vrij voelt om zichzelf te zijn en waarin geestelijke gezondheid centraal staat bij duurzame inzetbaarheid. De Werkgroep PTSS creëert een veilige ruimte voor iedereen die rechtstreeks of zijdelings met PTSS te maken heeft. En onderstreept het belang van mentale gezondheid binnen NS. Stem op Werkgroep PTSS en support de kracht van gedeelde ervaring en steun.


Genomineerd - Spoorverbinder(s) van het jaar - Nederlandse Spoorprijzen - Vangrail

Vangrail

Afdeling: NS-S&O

Vangrail is een ondersteunend netwerk van 150 collega's die klaarstaan voor hun mede-NS medewerkers na traumatische gebeurtenissen. Ze bieden een luisterend oor en zorgen voor erkenning en verlichting van lastige gevoelens. Vangrailers zijn altijd bereikbaar, zelfs buiten werktijd, en werken vrijwillig en zonder vergoeding.

Ze verwijzen indien nodig door naar de diverse zorgloketten binnen NS, wat helpt om verdere hulp te bieden. Door samen te werken met preventiemedewerkers en vertrouwenspersonen voorkomen ze geruchten in de koffiekamer en zorgen dat de sfeer prettig blijft voor iedereen.. Vangrail is er voor iedereen die af en toe behoefte heeft aan een luisterend oor. Help Vangrail met hun belangrijke werk door te stemmen op hun inzending. Samen voor oNS, want een gesprek met hen kan je 100kg lichter doen voelen. Stem nu en maak een verschil in het welzijn van onze collega's!


Genomineerd - Prestatieverbetering op het Spoor - Nederlandse Spoorprijzen - Project Outillage 2.0 voor onderhoudsbedrijven

NS - Outillage 2.0 voor de onderhouds­bedrijven

Afdeling: NS -NS Techniek

Project Outillage 2.0, ontwikkeld door Felix Corbeij, verbetert het onderhoud van treinbesturingssystemen door monteurs. De treinbesturing is het elektrisch- of computernetwerk van een trein dat alle systemen binnen een trein aan elkaar knoopt. Het gaat om het onderhoud aan de materieeltypen die als sprinter rijden. Outillage 2.0 stelt de monteurs in staat complexe storingen zelfstandig te diagnosticeren en op te lossen. Felix ontwierp daarnaast ook een meetsysteem en tools die het simuleren van een gekoppeld treinstel bij het zoeken naar storingen op de VIRM vereenvoudigen. Het resultaat: snellere herstelprocessen, minder stilstand en lagere kosten. Het project verhoogt de kennis van besturingstechniek binnen NS en ontdekt verborgen storingen. Door gebruik te maken van kostenefficiënte tools kan NS het onderhoud optimaliseren zonder dure commerciële apparatuur. De innovatieve software en hardware tools verminderen de afhankelijkheid van externe leveranciers en verbeteren de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van materieel, waardoor kosten worden bespaard en monteurs tevreden zijn door hun verhoogde probleemoplossingscapaciteiten. Dat verdient een spoorprijs!


Genomineerd - Prestatieverbetering op het Spoor - Nederlandse Spoorprijzen - Verbeterprogramma Prestaties ProRail en NS

Verbeter­programma Prestaties ProRail en NS

Afdeling: ProRail en NS

Het Verbeterprogramma Prestaties ProRail en NS richt zich op het bieden van betrouwbare spoorprestaties voor reizigers en verladers. Door nauwe samenwerking tussen ProRail en NS, ondersteund door de directies en diverse teams binnen beide organisaties, zijn de prestaties merkbaar verbeterd. Zowel experts als operationele teams hebben hard gewerkt, gebruikmakend van data-analyse, om de bodemwaarden van de Hoofdrailnet KPI's te halen en de impact van storingen te verminderen, iets wat begin 2024 nog onhaalbaar leek. Hierdoor zijn belangrijke stappen gezet in de ontwikkeling van betere spoorprestaties. Het programma benadrukt de noodzaak van duurzame verbeteringen, zodat de positieve lijn in prestaties doorzet in 2025. Deze gezamenlijke inspanningen herstellen het vertrouwen reizigers èn spoorcollega’s in het product en leggen de basis voor een robuuster Nederlands spoor. Een prestatie die Spoorprijswaardig is!


Genomineerd - Prestatieverbetering op het Spoor - Nederlandse Spoorprijzen - K-007008 Modulair Onderstation

K-007008 Modulair onderstation

Afdeling: ProRail-Asset Management

Het project K-007008 Modulair onderstation van ProRail richt zich op het modulaire en duurzame bouwen van onderstations voor tractie energievoorziening. Het doel is een circulair, energie-neutraal gebouwconcept te ontwikkelen dat eenvoudig aanpasbaar is aan technologische veranderingen. Door gebruik van circulaire en biobased materialen en een modulair ontwerp, wordt een lange levensduur en efficiënt hergebruik beoogd. Het projectteam optimaliseert het ontwerp elke 5 jaar, vergelijkbaar met modeljaren in de automobielindustrie. Het modulaire concept biedt voordelen zoals CO2-reductie, duurzaamheid, en verplaatsing van werk naar fabrieken, wat aantrekkelijk is voor de industrie. De schaalbaarheid van het concept wordt onderzocht en er zijn al gesprekken met andere organisaties. Het project is innovatief en draagt bij aan duurzame uitbreiding van de infrastructuur, waarvoor het team erkenning verdient.


Genomineerd - Prestatieverbetering op het Spoor - Nederlandse Spoorprijzen - IRIS

IRIS – Interactief Rail Informatie Systeem

Afdeling: ProRail Verkeersleiding en ICT

Treinverkeersleiders haalden hun infra-informatie uit allerlei losse bronnen die ze zelf moesten combineren. Dat kostte veel tijd en was foutgevoelig, zeker met de gespiegelde weergave.

Daarom bundelt IRIS bestaande informatie in één overzichtelijke visualisatie met zoekfunctie. De uitdaging is de doorlooptijd van de IRIS integratie en procesleiding. Daarom hebben we als team bewust een pilot gebouwd in een webapplicatie. Zo kunnen alle treinverkeersleiders IRIS nu al gebruiken, en leren wij als team wat er nodig is voor de volgende stap. Het resultaat: IRIS staat standaard open, treinverkeersleiders vinden sneller wat ze nodig hebben, met minder kans op fouten en zeggen ‘IRIS maakt ons werk echt makkelijker’.

IRIS is een succes door de samenwerking met gebruikers èn de gigantische drive van het team. Dat werpt zijn vruchten af. Treinverkeersleiders zeggen ‘Iris is het beste programma dat wij in jaren hebben gekregen.


Genomineerd - Prestatieverbetering op het Spoor - Nederlandse Spoorprijzen - Uitrolteam flitscamera

Uitrolteam flitscamera’s

Afdeling: ProRail- Afdelingen Projecten, Communicatie en Externe Betrekkingen, Regiodirectie Randstad Noord

Doordat mensen vaak het spoor oversteken ondanks rode lichten en gesloten spoorbomen, ontstaan gevaarlijke situaties.

ProRail zet flitscamera’s in om veiliger gedrag te stimuleren. Wanneer voertuigen bij rood licht de overweg oversteken, worden beelden vastgelegd en beoordeeld door een boa. Dat kan leiden tot een boete. De focus ligt op het bevorderen van gedragsverandering en het verhogen van de veiligheid bij overwegen. De uitrol van deze camera's kent uitdagingen, zoals locatiebepaling en het verkrijgen van stroom. Door creativiteit en samenwerking is een groot deel van de locaties, ondanks complexe voorwaarden, binnen 1,5 jaar voorzien van flitscamera’s. Het project heeft positieve media-aandacht gekregen, waarbij nadrukkelijk wordt aangegeven dat het niet om de boetes draait maar om aanzetten tot gedragsverandering. Dat dit ook lukt, blijkt uit een daling van overtredingen bij de meeste overwegen en het verbeterde gevoel van veiligheid voor gemeenten. Het talentvolle en jonge “flitsteam” doet met recht haarnaam eer aan: flitsend, dynamisch, gedreven en prestatiegericht. Een inspirerend voorbeeld hoe je samen doelen behaalt. Zonder de inzet van het uitrolteam zouden we niet staan waar we nu staan: op 31 overwegen (van de circa 40) zijn camera’s geplaats! Spoorprijswaardig, dus stem op het flitsteam!