Gevonden Goed team
Afdeling: NS-ComIT
Jaarlijks verliezen onze reizigers zo’n 60.000 voorwerpen in de trein of op het station. Een enorme klus dus om de betreffende klanten weer te herenigen met hun verloren voorwerp.
NS heeft het Gevonden Goed proces vernieuwd om verloren voorwerpen sneller en efficiënter terug te bezorgen aan hun eigenaren. Reizigers kunnen nu zelf in een database naar hun verloren items zoeken, wat de druk op de klantenservice vermindert. QR-codes vervangen de oude papieren systemen, wat zorgt voor een snellere en betrouwbare identificatie van de voorwerpen. Het proces is gebruiksvriendelijker en efficiënter geworden. Sinds de livegang in november 2024 zijn al meer dan 3000 voorwerpen terugbezorgd. Het succes is te danken aan de samenwerking van collega’s uit diverse NS-afdelingen en het gebruik van Mendix als IT-oplossing. Dit vernieuwde systeem leidt tot tevreden reizigers en operationele kostenbesparingen, waarbij de focus volledig op de behoeften van de reiziger ligt. Het topteam heeft dit proces binnen een jaar op poten gezet. Een prachtige prestatie die onze klanten blij maakt. Dus stem op dit team.
Verlichting op stations
Afdeling: ProRail- Stations
Het project voor LED-verlichting bij NS, geleid door Maurits Pigeaud, focust op energie-efficiëntie en verbeterde klantbeleving. Door invoering van LED-verlichting op monumentale locaties zoals Maastricht, Haarlem en Den Haag HS en het gebruik van Landmark Verlichting in Tilburg, is het mogelijk geworden het energieverbruik met maar liefst 70% te verminderen. De LED verlichting is gelijkmatiger en minder verblindend, wat de visuele omgeving versterkt. Door het implementeren van de afstandsbediening voor de verlichting, is het opsporen van defecten èn verlichtingsturing tijdens nachtwerk vergemakkelijkt. Het ontwerp door Spoorbouwmeester omvat nieuwe kroonluchters voor stations. Deze innovatieve verlichtingstechnieken leveren een duurzame bijdrage met minder horizon- en lichtvervuiling. LED-lampen hebben een langere levensduur en vereisen minder vervanging. Het project transformeert de benadering van verlichting, waarbij het creëren van zicht boven lichtproductie wordt gesteld. Dit is te zien in de architectonische aanlichting van gebouwen. Klant- en stationsbeleving zijn sinds de invoering van de LED verlichting spectaculair verbeterd. Stem dus op project stationsverlichting!
Alles voor een betere reis
Afdeling: NS Reisbegeleiding en communicatie
Het communicatieconcept 'Alles voor een betere reis' is ontwikkeld en uitgevoerd om reizigers tijdens werkzaamheden in Amersfoort beter te informeren en te ontzorgen. Dit concept bestaat zowel uit het informeren als het ontzorgen en reizigers met een glimlach te laten reizen.
Het concept maakte gebruik van diverse nieuwe en verbeterde communicatiemiddelen zoals fasekaarten, pijlborden en complimentendames, en werd uitgevoerd in nauwe samenwerking met ProRail en lokale ondernemers. Het concept zorgde voor een betere informatievoorziening en verhoogde tevredenheid bij reizigers, ondanks de complexiteit door de verschillende fasen waarin de werkzaamheden werden uitgevoerd. Reizigers waardeerden de duidelijke communicatie, persoonlijke begeleiding en positieve verrassingen, zoals uitgedeelde koffie en lokale lekkernijen. Dit leidde tot een verbeterd klantoordeel van 6,1 over de reis tijdens de buitendienststelling, vergeleken met 4,5 tot 5 bij eerdere werkzaamheden. Het project heeft bijgedragen aan duurzaam vervoer doordat reizigers beter geïnformeerd waren, irritaties vermeden werden en het aantal reizigers tijdens de buitendienststelling onverwacht daalde, wat op lange termijn de reizigerservaring positief beïnvloedt. Bij NS hebben de afdelingen Communicatie, Reisbegeleiding, ComIT en CA ongelofelijk hard gewerkt om deze lange zomerse buitendienststelling voor de reiziger tot een succes te maken. Door de creativiteit, lef en het harde werk, is het gelukt het klantoordeel met 30% te verbeteren en zelfs tot een voldoende te brengen. Kortom: reizigers waren ondanks het reizen met de bus, positief gestemd over de buitendienststelling. Een prestatie van formaat! Zonder meer Spoorprijswaardig.. Dus stem op ‘Alles voor een Betere Reis’.
IC Brussel van de toekomst
Afdeling: NS Techniek, Projecten&Trajecten
Overvolle treinen en beperkte reismogelijkheden—dat was jarenlang de realiteit op de verbinding tussen Nederland en Brussel. Maar dankzij het project IC Brussel van de Toekomst is er nu een doorbraak gerealiseerd. Met een enorme gezamenlijke inspanning van tientallen teams binnen NS en in nauwe samenwerking met NMBS, zijn twee volledig nieuwe treinproducten ontwikkeld: de EuroCity en de Eurocity Direct. Vanaf december 2024 rijden er dagelijks maar liefst 32 treinen over de grens: een verdubbeling van de reismogelijkheden en een flinke verbetering van het reiscomfort voor onze klanten. Ondanks grote uitdagingen, zoals vertragingen in de levering van nieuw materieel en een enorme extra behoefte aan personeel, bleef het team creatief en vasthoudend. Met slimme oplossingen, flexibiliteit en door intensieve samenwerking is het gelukt. IC Brussel van de Toekomst bewijst dat samenwerkingskracht alles mogelijk maakt. Sneller, comfortabeler én duurzamer reizen tussen Nederlanden België: een prestatie om trots op te zijn! Met IC Brussel van de Toekomst zetten we een enorme stap vooruit in internationaal treinreizen. En dat ondanks flinke uitdagingen: van vertraagd nieuw materieel tot het vinden en opleiden van extra personeel. Maar opgeven? Dat woord kende dit team niet! Met creativiteit, flexibiliteit en keiharde samenwerking is het gelukt.
NS Pakjes Express
Afdeling: NS- ComIT, Communicatie, S&O
“Op 1 december 2024 reed er een wel heel bijzondere trein door Nederland: de NS PakjesExpress!In samenwerking met Stichting Kinderhulp brachten we kinderen en gezinnen die het hardnodig hebben een onvergetelijke dag. De trein zat vol cadeautjes, verrassingen en vooral heel veel blije gezichtjes. Voor veel kinderen werd dit de mooiste dag van hun leven. De uitdaging was om er een feestelijke dag van te maken, zonder nadruk op afkomst ofsituatie.En dat is gelukt! De Pakjes Express bracht niet alleen vreugde in de trein, maar ook een golf van positiviteit in het hele land. Landelijke media sprongen er bovenop: van RTL4 tot het achtuurjournaal. Het initiatief zorgde voor een stijging in de sympathie voor NS en liet zien dat we meer zijn dan alleen een vervoerder—we zijn ook een maatschappelijke onderneming!