Genomineerd - Prestatieverbetering op het Spoor - Nederlandse Spoorprijzen - Project Outillage 2.0 voor onderhoudsbedrijven

NS - Outillage 2.0 voor de onderhouds­bedrijven

Afdeling: NS -NS Techniek

Project Outillage 2.0, ontwikkeld door Felix Corbeij, verbetert het onderhoud van treinbesturingssystemen door monteurs. De treinbesturing is het elektrisch- of computernetwerk van een trein dat alle systemen binnen een trein aan elkaar knoopt. Het gaat om het onderhoud aan de materieeltypen die als sprinter rijden. Outillage 2.0 stelt de monteurs in staat complexe storingen zelfstandig te diagnosticeren en op te lossen. Felix ontwierp daarnaast ook een meetsysteem en tools die het simuleren van een gekoppeld treinstel bij het zoeken naar storingen op de VIRM vereenvoudigen. Het resultaat: snellere herstelprocessen, minder stilstand en lagere kosten. Het project verhoogt de kennis van besturingstechniek binnen NS en ontdekt verborgen storingen. Door gebruik te maken van kostenefficiënte tools kan NS het onderhoud optimaliseren zonder dure commerciële apparatuur. De innovatieve software en hardware tools verminderen de afhankelijkheid van externe leveranciers en verbeteren de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van materieel, waardoor kosten worden bespaard en monteurs tevreden zijn door hun verhoogde probleemoplossingscapaciteiten. Dat verdient een spoorprijs!


Genomineerd - Prestatieverbetering op het Spoor - Nederlandse Spoorprijzen - Verbeterprogramma Prestaties ProRail en NS

Verbeter­programma Prestaties ProRail en NS

Afdeling: ProRail en NS

Het Verbeterprogramma Prestaties ProRail en NS richt zich op het bieden van betrouwbare spoorprestaties voor reizigers en verladers. Door nauwe samenwerking tussen ProRail en NS, ondersteund door de directies en diverse teams binnen beide organisaties, zijn de prestaties merkbaar verbeterd. Zowel experts als operationele teams hebben hard gewerkt, gebruikmakend van data-analyse, om de bodemwaarden van de Hoofdrailnet KPI's te halen en de impact van storingen te verminderen, iets wat begin 2024 nog onhaalbaar leek. Hierdoor zijn belangrijke stappen gezet in de ontwikkeling van betere spoorprestaties. Het programma benadrukt de noodzaak van duurzame verbeteringen, zodat de positieve lijn in prestaties doorzet in 2025. Deze gezamenlijke inspanningen herstellen het vertrouwen reizigers èn spoorcollega’s in het product en leggen de basis voor een robuuster Nederlands spoor. Een prestatie die Spoorprijswaardig is!


Genomineerd - Prestatieverbetering op het Spoor - Nederlandse Spoorprijzen - K-007008 Modulair Onderstation

K-007008 Modulair onderstation

Afdeling: ProRail-Asset Management

Het project K-007008 Modulair onderstation van ProRail richt zich op het modulaire en duurzame bouwen van onderstations voor tractie energievoorziening. Het doel is een circulair, energie-neutraal gebouwconcept te ontwikkelen dat eenvoudig aanpasbaar is aan technologische veranderingen. Door gebruik van circulaire en biobased materialen en een modulair ontwerp, wordt een lange levensduur en efficiënt hergebruik beoogd. Het projectteam optimaliseert het ontwerp elke 5 jaar, vergelijkbaar met modeljaren in de automobielindustrie. Het modulaire concept biedt voordelen zoals CO2-reductie, duurzaamheid, en verplaatsing van werk naar fabrieken, wat aantrekkelijk is voor de industrie. De schaalbaarheid van het concept wordt onderzocht en er zijn al gesprekken met andere organisaties. Het project is innovatief en draagt bij aan duurzame uitbreiding van de infrastructuur, waarvoor het team erkenning verdient.


Genomineerd - Prestatieverbetering op het Spoor - Nederlandse Spoorprijzen - IRIS

IRIS – Interactief Rail Informatie Systeem

Afdeling: ProRail Verkeersleiding en ICT

Treinverkeersleiders haalden hun infra-informatie uit allerlei losse bronnen die ze zelf moesten combineren. Dat kostte veel tijd en was foutgevoelig, zeker met de gespiegelde weergave.

Daarom bundelt IRIS bestaande informatie in één overzichtelijke visualisatie met zoekfunctie. De uitdaging is de doorlooptijd van de IRIS integratie en procesleiding. Daarom hebben we als team bewust een pilot gebouwd in een webapplicatie. Zo kunnen alle treinverkeersleiders IRIS nu al gebruiken, en leren wij als team wat er nodig is voor de volgende stap. Het resultaat: IRIS staat standaard open, treinverkeersleiders vinden sneller wat ze nodig hebben, met minder kans op fouten en zeggen ‘IRIS maakt ons werk echt makkelijker’.

IRIS is een succes door de samenwerking met gebruikers èn de gigantische drive van het team. Dat werpt zijn vruchten af. Treinverkeersleiders zeggen ‘Iris is het beste programma dat wij in jaren hebben gekregen.


Genomineerd - Prestatieverbetering op het Spoor - Nederlandse Spoorprijzen - Uitrolteam flitscamera

Uitrolteam flitscamera’s

Afdeling: ProRail- Afdelingen Projecten, Communicatie en Externe Betrekkingen, Regiodirectie Randstad Noord

Doordat mensen vaak het spoor oversteken ondanks rode lichten en gesloten spoorbomen, ontstaan gevaarlijke situaties.

ProRail zet flitscamera’s in om veiliger gedrag te stimuleren. Wanneer voertuigen bij rood licht de overweg oversteken, worden beelden vastgelegd en beoordeeld door een boa. Dat kan leiden tot een boete. De focus ligt op het bevorderen van gedragsverandering en het verhogen van de veiligheid bij overwegen. De uitrol van deze camera's kent uitdagingen, zoals locatiebepaling en het verkrijgen van stroom. Door creativiteit en samenwerking is een groot deel van de locaties, ondanks complexe voorwaarden, binnen 1,5 jaar voorzien van flitscamera’s. Het project heeft positieve media-aandacht gekregen, waarbij nadrukkelijk wordt aangegeven dat het niet om de boetes draait maar om aanzetten tot gedragsverandering. Dat dit ook lukt, blijkt uit een daling van overtredingen bij de meeste overwegen en het verbeterde gevoel van veiligheid voor gemeenten. Het talentvolle en jonge “flitsteam” doet met recht haarnaam eer aan: flitsend, dynamisch, gedreven en prestatiegericht. Een inspirerend voorbeeld hoe je samen doelen behaalt. Zonder de inzet van het uitrolteam zouden we niet staan waar we nu staan: op 31 overwegen (van de circa 40) zijn camera’s geplaats! Spoorprijswaardig, dus stem op het flitsteam!